|
|
|
|
Történetünk |
|
A sportkörünk 1959-ben alakult a GYÁÉV
(Győr-Sopron megyei Állami Építőipari Vállalat) soproni Főépítés-vezetőségén.
A kezdeti időkben Tóth Zoltán vezette a szakosztályt a hatvanas
évek végéig, majd Csörgei Károly és Manninger Péter követték
egymást 1974-ig. A hajóállomány 2 db Kalóz hajóból állt, a versenyzőket
pedig a GYÁÉV saját dolgozói, valamint a Tervező Iroda munkatársai
alkották.
1974-től Gmeiner István vette át a Sportkör
vezetését és az nagy tempóban kezdett fejlődni. Az eredményekre
nem kellett sokáig várni, Gmeiner István a Magyar Vitorlás Szövetség
felkérésére 1987-től három éven át a serdülő magyar válogatott
kísérő edzője lett. Többek között a kiemelkedő soproni munka
elismeréseként a Magyar Vitorlás Szövetség 1988-ban a Fertő-tavon
rendezte meg a serdülő Országos Bajnokságot optimist hajóosztályban.
Az egyesület versenyzői eljutottak helsinki világbajnokságra,
a szaloniki európabajnokságra, a MITROPA Kupára (magyar, német,
olasz és osztrák vizeken). 1987-től további külföldi versenyeken
vehettek részt az egyesület versenyzői, így a Garda-tavon (Livorno,
Olaszország), majd később Sopron testvérvárosa, a németországi
Kempten meghívására a niederschonthofeni tavon is vitorláztak
soproni sportolók három éven keresztül.
A GYÁÉV 1992-es megszűnésével a szakosztály
nehéz helyzetbe került, az egyesület elsődleges célja az életben
maradás volt. Ennek ellenére szoros külföldi kapcsolatokat sikerült
kialakítani az ausztriai Yachtclub Breitenbrunn, Yachtclub Rust,
Yachtclub Neufeld, illetve Wiener Yachtclub-bal is. Magyarországi
vitorlásklubok közül a Majthényi Zsombor vezetése alatt működő
Spartacus-szal, továbbá a Balatonfüreden Hantó István által
irányított VASAS egyesületével (mai nevén Balatonfüredi Yacht
Club) alakult ki szoros kapcsolat.
Majd a kilencvenes évek közepén ismét
megtorpant az egyesület fejlődése, aktív tagjainak száma visszaesett.
Ez az időszak azonban nem tartott sokáig, mivel hamarosan ismét
felfejlődött az optimist hajóosztály, megalakult - az egyesület
történetében először - a cadet hajóosztály továbbá, mind mennyiségi,
mind minőségi fejlődésnek indult a kalóz hajóosztály. 2002-ben
egyesületünk már több mint 5 hajóegységet számláló finn dinghy
flottával rendelkezett, ami egyben a fertő-tavi finn dinghy-s
vitorláshagyományok újraéledését is jelentette.
A Soproni Építők Sk. minden évben a
város és a régió számára is meghatározó jelentőségű nemzetközi
vitorlásversenyt rendez Építők Kupa néven. A versenyen a kalóz
és cadet hajóosztályok hazai élversenyzői mellett más nemzetek
versenyzői is rendszeresen képviseltetik magukat.
Egyesületünk a Fertő-tó dinamikusan
fejlődő egyesülete, amely célul tűzte ki magának, hogy a versenysport
erősítése mellett népszerűsítse a vitorlázást, mint hobby tevékenységet
és kellemes időtöltést. Továbbá fontosnak tartjuk, hogy a Soproni
Építők Sk, mint a Fertő-tavi Vitorlás Szövetség tagegyesülete,
megőrizze és gyarapítsa mindazon értékeket, amelyekkel a nagyhagyományokkal
rendelkező fertő-tavi vitorlásélet rendelkezik.
|
|
| |
|
|
|
|